Ålcom tillmötesgår aktivister och tar bort TV-kanal

Telekombolaget Ålcom meddelade idag att de tar bort kanalen Russia Today från sitt grundutbud av TV-kanaler. Beslutet kom hastigt efter en kampanj i sociala medier, ledd av censuraktivisten Hans Mikael Holmström. Ålcom anklagades av den tidigare medarbetaren Holmström för att ”vidarebefordra propaganda avsedd att skada och destabilisera vårt demokratiska system” genom att erbjuda den Putintillvända kanalen till sina tittare.

Ålcoms representant Daniel Dahlén förklarade för de uppretade aktivisterna att bolaget beslutat att ta in kanalen på förfrågan av kunderna, som framförallt på grund av samhällsintresse ville se hur rapporteringen från Ryssland såg ut. Dahlén gav också exempel på en mängd andra nyhetskanaler i utbudet som fanns tillgängliga (för de tittare med kunskap i hur man använder en fjärrkontroll), något som fick skarpt mothugg av Holmström, som anklagade Ålcoms bredande av sitt kanalutbud för att vara lika illa som om en tidning skulle låta bägge sidor komma till tals.

En annan åländsk censuraktivist hotade med att avsluta sina abonnemang hos Ålcom, som han anklagade för att ”gå Putins ärenden” och att göra sig till ”nyttiga idioter”. En benämning han även ansåg gälla för alla andra av avvikande åsikt.

Politikern och stuguthyraren Johan Boman (ÅD) menade å sin sida att många av hans stuggäster från Ryssland och Baltikum efterfrågat kanalen.

Redan under dagen vände dock Ålcom i frågan och beslöt att blidka censuraktivisterna och ta bort kanalen ur sitt grundutbud.